KreatívSzövegírás

6 tipp, hogy hogyan írj gyorsan és hatékonyan

Történt már meg veled az, hogy órákat görnyedtél a laptopod előtt, anélkül, hogy bármi érdemlegeset sikerült volna képernyőre vetni? Gyakran csábulsz el cuki videókra, vagy éppen a közösségi médiában lopod a napot, ahelyett, hogy írnád az eltervezett szövegeket? 6 tipp, hogy hogyan legyél gyors és hatékony az írásban:

 

Tapasztald ki, hogy mikor megy neked legjobban az írás!

Erre nincs egységes recept. Vannak a pacsirta típusok, akiknél hajnalok hajnalán működnek legjobban a fogaskerekek, míg a bagoly típusú emberek késő este és éjjel tudnak a legjobban írni. És közben az is szempont, hogy mikor tudsz nagyjából zavartalan körülményeket biztosítani önmagad számára.

Felületesség helyett elmélyült figyelem

Az emberi agyat az elmélyült figyelemre tervezték, a felületesség és a túl sok információ stresszállapotot, hosszú távon pedig szorongást , memóriazavarokat és még depressziót is okozhat. Az internet végtelen mennyiségű információt tesz elérhetővé számunkra. És nagyon tud csábítani arra, hogy folyamatosan kövessük a híroldalakat, a Facebook-ot, és mindenre, amire csak lehet, rákeressünk a Google-ban. Ja, és mindeközben még a chaten is fent lógunk. Mindez egy bizonyos szintig hasznos, ugyanakkor, ha túlzásba visszük, akkor ez a tömérdek információ és felületes sokfelé figyelés rombolja az elmélyült figyelmet, ami pedig az eredményes íráshoz kellene! A koncentrációs képességek megőrzéséhez jó ötlet, ha napi mondjuk 1 órában limitálod önmagad számára a céltalan, össze-vissza netezgetést.

Tudatosítsd a jelenlegi hatékonyságodat!

Jegyezd fel, pontosan hány óra hány perckor állsz neki írni. Ekkor indíts el egy stoppert. Bármikor, amikor – akár rövid időre is – abbahagyod az írást (akár mert elcsábulsz egy kis netezgetésre, egy telefonbeszélgetésre, egy sorozatra, vagy eszedbe jut, hogy úgy innál egy kávét, szóval akármi…), akkor állítsd meg a stoppert, és csak akkor indítsd újra, amikor újra valóban írni kezdesz. Ha ezt megteszed, akkor a végén látni fogod, hogy “x” óra írásból igazából hány órát is töltesz valóban írással. Ez a méregetés elég merev valaminek tűnhet, viszont ha ez segít szembesülni azzal, hogy 3 óra helyett igazából 1 óra alatt is meg tudsz írni egy cikket, akkor nem árt néha rászánni magad.

Rugalmas menetrend

Jó célokat és határidőket kitűzni, például meghatározhatod, hogy adott hónapban hány írást szeretnél megírni. Ugyanakkor robotok sem vagyunk, és nem mindig jön össze, amit előre elterveztünk. Ilyenkor ne kenődj el, az is lehet, hogy túltervezted, vagy közbejött valami, vagy egyszerűen fáradtabb, stresszesebb időszakodat élted. Ilyenkor egyszerűen jöhet az újratervezés.

Ha nem megy, ne erőltesd!

Vannak olyan órák, vagy napok, amikor hiába is próbálod, csak nem sikerül megírni néhány sornál többet. Én úgy vagyok vele, ilyenkor nem érdemes erőlködni. Jöhet helyette valami más jellegű tevékenység, vagy jobb esetben kikapcsolódás, pihenés. Ilyenkor sokszor azt tapasztalom, hogy másnap feltöltődve egy óra alatt megírok annyit (és sokkal jobb minőségben), mint amennyivel egy egész napig nyüglődtem volna.

Eddzed az agyad!

Az egy téves nézet, hogy az agy teljesítménye a kor előrehaladtával feltétlenül csökken. Valójában az agyat életünk végéig fejleszthetjük, és bizonyos típusú idegsejtek életünk végéig keletkeznek testünkben. Mindig adott a lehetőség, hogy új idegi kapcsolódásokat alakítsunk ki. Hogyan lehet edzeni az agyat? Például úgy, ha mindig tanulsz valami újat, akár nyelvet, verseket vagy éppen valamilyen hangszeren tanulsz meg játszani (sosem késő). 

A rövidtávú memória fejlesztésére szerintem nagyon jó módszer az agykontroll tanfolyamokon is elsajátítható “memóriafogas” gyakorlat, ami nem mellesleg a kreativitást, az intuíciót és a képi látásmódot is nagyban fejleszti.

Az agy munkáját B-vitaminok fogyasztásával is javíthatjuk, illetve néhány növény is segíthet. Jó hatású lehet például a rozmaring, a ginkgo bilboa, a szójalecitin és az ashwagandha, azaz az indiai ginzeng. 

Minőségi szöveges tartalmakra van szükséged? Hívj a 06/70/506-56-18-as telefonszámon!

Kövesd Facebook oldalamat: Kreatívszövegírás

Köszönöm!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!